Планинският район е обитаван от древността. Римляните
прокарват Верейския път за легионите си през този дял на Стара планина. Търново
е столица на Втората българска държава. Тогава възникват нови селища от
колибарски тип в района. Според предание, когато нахлуват турските орди и
обсаждат престолния град, отбраната му поема патриарх Евтимий. След
завладяването на Царев град Търново
Патриарх Евтимий е заточен в Бачковския манастир. Българи го съпровождат до
околностите на сегашния град Плачковци. Изпращат го със сълзи на очи. Затова
възникналото впоследствие селище наричат Плачковци.
Новото селище, възникнало по-късно в района, се развива
интензивно от началото на XX век,
като единствено става град в непосредствена близост до Трявна.
През дългите години на робството животът на колибарите по
северните склонове на Стара планина протичал монотонно, трудно, бавно и
еднообразно. На много колибари правело впечатление, че лъскавите черни камъни
горят в огъня. Това ги учудвало, но не знаели защо. Едва в средата на XIX век европейски пътешественици и
изследователи откриват, че това са най-ценните каменни въглища. Те доказали, че
въглищата са черни, висококалорични и се коксуват както английските от Кардиф.
Тези въглища се ползват вече 350 години в металургията в
Англия за леене на метали. Или турското присъствие, както някои туркофили
определят робството, забавя нашето развитие с три века. Откриването на
въглищата възбужда интереса на чуждите дружества и банки – главно на
франко-белгийските и австро-унгарските. Това е в периода от 1850 г. до 1900 г.
От проучванията става известно, че залежите на ценните каменни въглища са в
Стара планина в район Сливен и Твърдица до Плачковци на запад. По-късно
находищата стават известни като Балканбас.
Районът на Плачковци, който е от Белновръх и Мъхченица до и
отвъд билото на Стара планина и от Кръстец до връх Бедек, на запад, е обширен,
но труден за добива и извозването на въглищата. Чуждите изследователи първи
правят проучване и първи започват добив, като ползват местното население.
Турските власти проявяват интерес само да снабдяват
дунавския си и австрийския флот с гориво (въглища). Корабоплаването по р. Дунав е открито
след 1813 г. Изкопаните каменни въглища били пренасяни на гръб до стоварището в
Торената ливада при колиби, по-късно жп спирка Божковци. Оттам с волски и
биволски впрягове въглищата били прекарвани за 3 дена до Свищов на р. Дунав.
Затова още в началото, за да се улесни превоза на въглищата, австрийските
дружества предложили да се направят пътища и жп линия до Трявна.
У нас интересът към каменните въглища е слаб дори и след
Освобождението. Добивът е примитивен – с чукове, шила, лопати и изнасяне на
гръб от галериите. В Плачковския район отношението към въглищата се променя
след 1853 г. и особено след Освобождението, когато се отдават периметри за
издирване находища на въглища в срок от 2 години с определена такса. Интересът
на населението бил голям. Масово били наемани периметри, което продължило и
след 1920 година. Така са открити и уточнени повечето находища.
Следващият етап са концесиите и откриването на мини. Те са
с по-голяма такса, но и с големи права и възможности. До Освобождението успех
има само Стефан Карагьозов от Търново. След Освобождението пръв е Васил
Карагьозов, също от Търново. Той започва добив на въглища през 1887 г. като
привлича сродника си Иван Калпазанов, фабрикант от Габрово. Мината е на
Мъхченица, при изворите на Янтра и става известна като мина „Калпазан“. Тя е
най-стабилната българска мина, защото се ползва и финансира от габровските
фабриканти.
Въгледобивът от 1911 г. е увеличен. През 1936 г. стават
концесионери с мина „Бъдеще“, Плачковци. Мина „Калпазан“ е закрита през 1945 г.,
поради изчерпване на въглищата. Никола х. Славчев от Павликени започва добив на
въглища от 1891 г. в колиби Мръзеци. Включва се през 1900 г. в мина „Лев“ на
Пивоварна фабрика – Търново, която е на Кръстец. Създава КД „Никола х. Славчев“.
През 1919 г. става АД „Лев“ на гара Кръстец. Франко-белгийско дружество открива
мина „Царица Елеонора“ през 1899 г. Мината работи и през 1911-1913 година.
Стефан Симеонов, банкер от Русе, открива мина „Ронежа“ през 1900 г., но я
продава на другата година. Същата година е открита мина „Ботев“ в Кръстец,
която следващата година е откупена от мина „Принц Борис“. Захарната фабрика в
Горна Оряховица открива мина „Борущица“ на гара Кръстец. Мината работи през
1914 – 1929 г., ръководена от инж. Сает. Сава Азманов от Стара Загора открива
мина „Извор“ в Мъглижката река през 1910 г. Тя е откупена през 1935 г. от мина
„Лев“. От тях по-големи са само мините „Калпазан“ и на Никола х. Славчев. Те
имат по-голям добив, но не издържат докрай на конкуренцията. Такъв е
българският принос в разработването на каменните въглища в района.
Едва с включването на европейски – главно франко-белгийски
и австро-унгарски дружества, капитали и банки, след 1890 г. се създават
основните минни дружества и тогава започва истински, мащабен, съвременен добив
на въглища и кокс. Франко-белгийско дружество изпраща инж. Огюст дьо Сер –
1891-1896 г., а след него инж. Естивал (дядо Есто) 1897-1916 г., да продължат проучванията,
като Българското акционерно минно дружество (БАМД) открива мина „Бъдеще“. Създава се първото
миньорско селище Гръбчево в непосредствена близост до Плачковци.
Все по същото време сродни френски дружества изпращат инж.
Виктор Мюлер. Той доказва два типа въглища: амелии и каролини, като ги нарича
на имената на дъщерите си.
Дружеството открива мина „Принц Борис“ в началото на колиби
Стоевци (Райнеж) и накрая в Гръбчево. С поставянето на жп
линията въгледобивът се развива бързо, увеличава се и се подобрява
механизацията. Така е до национализацията през декември 1947 г. и след това, до
изчерпване на въглищата през 1963 година. Разработването на мините след 1901 г.
увеличава ролята, значението и по-бързото развитие на средищното селище
Плачковци.
За мините е необходим много дървен крепителен материал (таванки, подпори и др.), както и траверси за жп линия. Затова
Горското стопанство в Трявна се мести в Кръстец и накрая в Плачковци. Там
построява административна сграда, като кооперация „Предела“ е създадена да
осигурява дървения материал и да подготвя необходимите таванки, подпори,
траверси и др. Освен първите, нови пробни коксови пещи са направени в Плачковци
и с промивачка в Гръбчево. Те са усъвършенствани за получаване на деривати –
нафталин, катран и много други, които се използват за нуждите на металолеещите
предприятия и занаятчии в страната.
Въгледобивът продължава цяло столетие от 1853 г. до 1963 г.
До 1901 г. е пробен и примитивен. Истинският, съвременен, мащабен добив е до
изчерпване на въглищата през 1963 г. След национализацията през декември 1947
г. се създава ДМП „Балканбас“. Към него са мините от Сливен до Плачковци. С
изчерпването на въглищата в района на Плачковци е закрито производството само в
мини „Бъдеще“.
Заедно с въгледобива се развиват всички отрасли в
централното селище. Откъснато преди, от глуха провинция жп линията го свързва с
цяла България.
Плачковци става община през 1916 г., когато приема колибите
на Енчевска и Късовска общини.
Колиби Плачковци става община, когато ги има мини „Бъдеще“
и „Принц Борис“, миньорското селище Гръбчево с дековилка до Плачковци,
Презбалканската жп линия и голяма жп гара Плачковци. Продължават да се наемат
периметри и концесии. Произведен е първият кокс не само в Плачковци, но и в
страната. Колиби Плачковци са достоен приемник и продължител на Енчевци, като
административен център.
От незначителни колиби с 2-3 хана при възникването му през
1880 г. е вече със 155 жители. Плачковци се развива устремно с мините,
городобива и дървопреработването без да увеличава значително населението си.
Притокът е от миньори, керванджии, железничари, чиновници и преселници от
съседните колиби. Така Плачковци, когато стана общински център през 1916 г., е
важно средище, сборище, административен и търговски център с жп гара, дековилка,
стоварище и др.
(Следва)
Из встъпителната част на юбилейното издание на
Кметство Плачковци - „50 години Плачковци – град“, 2019 г., чийто автор е Димо
Тодоров
Снимки: http://www.plachkovtsi.com
| ЖП гара Плачковци 1911 г. |
| Изглед от Плачковци, 1925 г. |
| Кметство Плачковци, 1925 г. |
| Стария жп мост. На снимката се вижда и облеклото на тогавашните жители на Плачковци Снимката е от около 1925 г. |
| Строителството на моста в центъра на Плачковци |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.