Много български села и градове разсипали кърджалиите (1), подлагали на огън всичко по пътя си. За тях нямало нищо свято, нямали дори своя народност и вяра, единствената им цел била да грабят и убиват. Набезите им опустошили Тракия и Северна България, посегнали на Търново, Арбанаси, Габрово, Елена, тръгвали и към Алтън Трявна.
Нападението станало в празничен ден – неделя, на Местни
заговезни, на мегдана, където според обичая тревненци излизали да се поздравят,
да се повеселят, на църква да отидат, а младите се хващали на хорото. Шумен и
весел бил празникът, но людете били неспокойни – носели се слухове, че наблизо
има кърджалии. Лоши били времената…
Изведнъж музиката замлъкнала, хорото се разпуснало и сред
смълчания народ се запровирал уморен, прашен конник. Всички му правели път и
вървели след него, човекът бил смъкнат, блед, а конят му – вир-вода. Виждало се
– нерадостни вести носи. Пристъпил конникът към тревненските първенци и
извикал: „Кърджалии, братя! Спасявайте се! Много са и са близо – ееей та, към
Васильовите ниви…“. В тишината се чул писък, после още един, и още… Настанала
суматоха, майки викали децата си, младите посегнали към ножовете си, а над
всеобщата суетня се чували бързите заповеди на чорбаджи Генко (2) – жените и децата да се скрият в Балкана
/от колибите, а тревненци – „да се приберат в Горната махала“/, мъжете да
извадят оръжие, кой каквото има – пушки, пищови, ножове, мостът да се събори
/средният и горният мост/ (3), за да не минат разбойниците реката… Сред
всеобщата паника и страх хората го слушали.
За кратко време мегданът опустял. Глух тътен се чувал около
Трявна, примесен с пукот на пушки, с писъци на жени и деца. Кърджалиите вече
навлизали в покрайнините на селото, стреляли по къщите, плячкосвали дворовете,
тези, които им се опирали – застрелвали. Видял чорбаджи Генко, че ще бъдат
обградени, затова дал нареждане да се укрепят в неговата къща. Заключили се,
заели позиции по прозорците и тавана и започнали да стрелят. Повалили мнозина,
но останалите се връщали. После настъпило затишие, разбойниците натрупали слама
пред вратите и я запалили. Черен дим обгърнал къщата – трябвало да се изостави
и тази позиция.
Чорбаджията дал нареждане на хората си да излязат през
малката тайна врата и да го чакат при Калето. Сам той останал, но не му било
нито до скъпите дрехи, нито до голямото богатство – за любимия си кон мислел.
Не можел да го прекара през скритата врата към реката, затова решил да го
изведе през голямата порта. Облякъл се Генко в костюм на албански големец (дрехи той имал всякакви), след това минал в оръжейната. Какво ли
нямало там, само топ липсвал на чорбаджията. Въоръжил се Генко и тръгнал към
конюшнята, за да изведе своя ат.
Дворът вече бил пълен с разбойници, които тършували, надничали
във всеки прозорец, във всяка врата. Отначало не го забелязали, помислили го за
един от тях, но когато приближил конюшнята и отворил вратата, конят изцвилил
радостно, кучето се спуснало да го посрещне и се заумилквало около господаря
си. Разбрал чорбаджи Генко, че верните животни, без да искат, ще го предадат.
Извадил пищов и застрелял кучето си. Това стреснало разбойниците, някой го
познал и произнесъл името му.
Нямал време да оседлае коня си, благоразумието надделяло и
в суматохата незабелязано се промъкнал към реката. Поседнал горе при Калето и с
мъка гледал черния дим, който се носел наоколо – Трявна била едно голямо
пожарище, дори църквата горяла, опалена като пещ. Погледнал и към своята къща,
в която кърджалиите грабели от голямото му богатство. Изведнъж забелязал, че
прозорците на една от стаите светват, неколцина влизат и тършуват в сандъците
му. Ето един от тях се навежда и… Замерил с пушката си чорбаджията, прицелил се
и гръмнал, свещта угаснала…
Три седмици (4) останали кърджалиите в Трявна, отдали се
на грабеж, убийства и безчестие, настанили се в най-богатите къщи и там
събирали откраднатото, а то било много – сребро, мед, платове, добитък…
През това време чорбаджи Генко обходил балканските колиби и
събрал бежанците в чета (5). Всяка нощ някой от тях се промъквал
тайно в Трявна и проучвал положението – в кои къщи са отседнали разбойниците,
къде са складирани ограбените ценности. Нападение не предприели, защото се
страхували да не навредят на заложниците.
В края на третата седмица пожарите станали още повече, а
съгледвачи им казали, че разбойниците ще напускат селото. Завардил чорбаджията
пътищата, които извеждали от Трявна, и ето, че след дълго чакане кърджалиите се
задали и спокойно наближили Костин вир (*в близост до колиби Димиев хан) (6).
Начело бил водачът им, яздел чорбаджи-Генковият ат, след него се точел цял
керван от конници и коне, натоварени с крадени вещи. Когато наближили на
стотина крачки пред чорбаджията, конят като че подушил любимия си господар –
разиграл се и изцвилил тъй силно, че гората се разлегнала. Разтупкало се
сърцето на чорбаджи Генко, замерил той с шишането и право в сърцето на ездача и
го повалил от пръв удар на земята. Разбрали кърджалиите, че наблизо има засада,
уловили коня, отдръпнали се назад и се скрили в гората (7).
Напразно стреляли и залягали юнаците, така и не могли да си върнат част от
заграбеното, прибрали се в селото, а то било пепелище – повечето от къщите –
опожарени, останалите – разграбени. И отново клетви и плачове се понесли към
небето…
По-късно чорбаджи Генко разбрал, че Стойно Иванилецът,
който предвождал хайдушка чета по тия места, успял да проследи и нападне
кърджалиите под връх Бедек, там разгонил по-голямата част от тях, и си присвоил
плячката им (8). Като трофей от боя Иванилецът взел коня
на чорбаджията, както и един товар коприна, също негови. Напразно си искал
чорбаджи Генко коня, хайдутинът отказвал. Тогава се обърнал към габровските
чорбаджии и ги помолил да се застъпят. Габровци му отвърнали със следните думи:
„Ловът е на този, който го убие“. Като видял Генко, че с добро не ще постигне
нищо, изпратил нов хабер, ултиматум – да му се върне коня и коприната, иначе ще
изгори цяло Габрово. Габровските първенци знаели, че чорбаджията не се шегува,
затова му върнали коня, а вместо коприната му изпратили три кесии с пари…
А тревненци се прибрали и каквито били сговорни и
предприемчиви, за късо време възстановили опожарените си домове и върнали
старата си слава (9).
Живка Радева
Из „Тревненски предания и легенди“
(1) А за
по-любознателните от вас са и следните по-подробни сведения от книжката на Богомил
Даскалов, озаглавена „Кърджалии (даалии) в Трявна“ (1938 г.), част от поредицата „Трявна в
миналото“:
„Кърджалиите (от турски - полски грабители) се появяват пръв път около
Хасково в 1792 г., предприемат своите опустошителни набези из Тракия: скоро
армията им достига 25 000 человека – сбирщина от турци, албанци, цигани,
па даже и българи, без разлика на народност и вяра, свързани под девиза „грабеж“.
Кърджалиите скоро се разпростират в Македония, Северна България, а даже и в
Румъния. Разбойничеството и грабежите са извършвани безнаказано; турската власт
като безсилна, не е вземала мерки да защити мирното население, а силният
Пазвантоглу е покровителствал тия разбойнишки отряди, които са много
допринасяли за заякчаване неговото сепаративно властване. Едва ли има град или
по-голямо село, да не е нападано и разорявано от кърджалийски-даалийски орди…
Село Трявна не е останало незасегнато от
даалиите (вероятно
от турската дума „даг“ – планина) – кърджалии. Според писмени
паметници и преданията, даалии са нападали Трявна на 3-4 пъти, включително и
нападението на кърсердарите в началото на XIX столетие.
Първо нападение
У чорбаджи Генковите наследници имаше един
молитвеник – ръкописен, без „юсове“, а вместо тях писано „ъ“. Между много
фамилни записвания: кой кога се е родил, женил или умрел, има записано и
следното:
„Да се знае когату бастисаха Даалиите Трявна. Сине (1787) м-цъ Иуниа, ден (27)“.
За това първо бастисване на Трявна не се среща
нищо писано в Летописа на поп Йовча, който за 1787 пише само:
„1787 обявися война съ немица“.
Понеже историята посочва появяването на
кърджалиите 1792 г. – пет години по-късно, то как ще си обясним това нападение
на Трявна? За второто нападение на даалиите в 1798 г., за което в Летописа на
поп Йовча се казва по-обширно, в молитвеника не е записано нищо, макар да
следват записвания на събития дори до 1829 г. – смъртта на чорбаджи Генко.
Чорбаджи Генко, който участвал в отбраната на
Трявна в 1798 г., като главна ръководна личност, защо не е записал това
събитие? Може би то е било хроникирано другаде и загубено, останало неизвестно.
Посочената дата 27 юний, никак не съответства на датата 20 февруарий 1798 –
второ нашествие на даалиите, за което пише поп Йовчо.
За това първо нападение имаме всички основания
да приемем, че е извършено от разбойническа банда, за която по предания се назовавала
„арнаути“, каквито нападения са ставали преди 1792 г. в Рилския монастир,
наричани също „арнаути“.
По бележките и разказите на покойния Хр. Н.
Даскалов, тая разбойническа банда е била доведена от някакъв забягнал
Тревненец, народен изверг, който за да отмъсти на Тревненските чорбаджии за
лични свои сметки, убедил тия разбойници арнаути, които действително дошли в
Трявна, бастисали конака, привикали чорбаджиите и след като разбрали, че
водачът им е клеветник, обесили го на конашките порти и си забегнали.
Второ нападение
„Даалии са нападнали Трявна втори път на 20
февруарий 1798 г., за което имаме свидетелствуване в летописа на поп Йовча…“. По-нататък
в книжката на Б. Даскалов четем, че сведения за даалийското нападение от 1798
г. има отбелязано следното и в един требник при църквата „Св. Арх. Михаил“: „да
си знае страстний петок (1798), когато даалиите бастисаха
Трявна“. Разминаването на фактите около датата на нападението в летописа на поп
Йовчо и записаното във въпросния требник, Б. Даскалов аргументира с факта, че
по това време летописецът на Трявна е бил на 11-12 години и записванията
направил по-късно въз основа на спомени и данни на по-възрастни свои
съвременници. В тефтера на неговия баща е записано следното: „въ лето от Христа
1797 февруария: дойдоха харсазити изгуриха село Трявна и много хора избиха и
церквата гуриха и много плениха и стояха 2: недели весело. и пудир гудина, та пак минаха патом“. Според Б.
Даскалов, това сведение /за второто даалийско нашествие/ „ни измества“ година
назад във времето, т.е. на 20 февруарий, но не 1798, а 1797 г. Пак по сведения
от требника от църквата „Св. Арх. Михаил“ на „страстний петок“, но през 1798 г.,
даалиите „бастисали Трявна“ – „пътьом“, т.е. за трети път. Това нападение обаче,
не е причинило никакви щети на Трявна, която вече била ограбена и опожарена
година по-рано… В подкрепа на тези сведения е и следното предание, разказано ни
от Б. Даскалов, а именно: „През страстната седмица, когато богомолците от
цялата балканска околност били събрани в Трявна на праздниците в единствената в
тоя край църква „Св. Архангел“, даалиите поискали да нападнат Трявна, но били
изплашени от многобройните свещи, запалени и носени от богомолците по
гробищата, задоволили се само да изпратят по някой изтрел към селото и
отминали. Съображенията им са били вероятно, че Трявна в 1798 г. не е
представлявала вече незасегнато място, понеже една година по-рано е била
разорена – 1797 г.“.
(2) Тревненските
първенци – чорбаджии наблюдавали веселящия се народ от високия чардак, гдето
сега се издига градския часовник… Освен
чорбаджи Генко, присъствали и други чорбаджии: дядо Петър със сина си, Христо
х. Кънчев, Стоян Балабана, иконом поп Никола (баща на поп Йовчо), Синесий – Старозагорския
таксидиотин, брат на поп Никола – гостенин на Трявна… Чорбаджи Генко и Стоян
Балабана слезли „между народа“, събрали някои по-млади мъже и давали бързи
нареждания и заповеди.
(3) Мъже с брадви се опитвали да
разрушат дървения мост в Горната махала и след като не успяват да го разрушат,
“за защита“ натрупали дърва, пънове и камъни, като барикада… „Оттук чорбаджи
Генко с няколко въоръжени мъже ще охранява горната махала, а Стоян Балабана с
други бойци ще запази улицата към „Косювска махала“ и „Брега“…“. Даалиите
обаче, успели да преминат реката между двата моста и проникнали в Косювската
махала, като по този начин прекъснали връзката между „заставите“ на Балабана и
чорбаджи Генко. „Последният, виждайки че ще бъде заграден и ударен в тил, дава
нареждане да се остави защитата на моста и да се укрепи в собствената си къща“.
(4) Според книжката на Б. Даскалов
– даалиите останали в Трявна две седмици.
(5) След като избягал от Трявна,
чорбаджи Генко отишъл в колиби Иринеци, където имал имоти и укрепена кула за
военни цели. Обходил балканските колиби, където се изпокрили бежанците от
Трявна, сформирал четата си и установил щаба й в к. Ковачевци и връх Килимявката.
Стоян Балабана със своята чета се присъединил към чорбаджи Генко, влезли и във
връзка със Стойно Иванилеца от габровските колиби Иванилите, който имал
хайдушка чета.
(6) Чорбаджи Генко и Стойно
Иванилеца завардили пътищата за Кръстец и Столът при „Костин вир“ (вероятно дн. Черпи вир), а Стоян Балабана останал да
пази до Раданския дол. Двете пусии били отдалечени една от друга на около 1500
м., а баирът който ги отделял по онова време бил покрит с гъста гора.
(7) „Напразно се открива стрелба
от момчетата на чорбаджи Генко, даалиите не се обадили. След няколко минути
затишие чорбаджията потърсил другаря си Иванилеца, но него го нямало! Той с
своята чета изчезнал из планината… Праща съгледатели на всички страни и след
един час време научава, че даалиите се промъкнали по Бангейския дол към к.
Бангейци, Маренци за вр. Бедек. Скоро след това се срещат с хората на Стоян
Балабана, които съобщили нерадостната вест, че като разбрали опразването на
Трявна, много от тревненците напуснали позицията и отишли в Трявна да видят
какво е останало от имотите им. Чорбаджи Генко разбрал на що се дължи неуспеха
му, примирил се с положението си и се прибрал в Трявна, която представлявала
пепелище…“
(8) След 1-2 дни се разбрало, че
Иванилецът с момчетата си, още щом видял даалиите, се измъкнал и проследил,
като ги догонил и нападнал в Балкана под Бедек, гдето сполучил да пръсне
по-голямата част, и да залови част от плячката им…
(9) Чорбаджи Генко организирал и
„фортификационни работи“ от цялото население за защита от бъдещи нападения на
разбойници. На хълма „Калето“, където имало порутена военна крепост, били
предприети ред укрепителни работи – ровове, бойници, дебела каменна ограда,
подземен кладенец за вода и др. Всяко чорбаджийско семейство си „определило
апартамент“ за обитаване в случай на размирни времена. Калето било съборено
през 1836 г., а материалът – пренесен в Трявна за изграждане на школото.
***
В книгата си Б. Даскалов описва и следната
история, разказана му от дядо Дончо Самарджията през 1933 г., който умира пет
години по-късно на 95 години. Някога неговият дядо му разказвал една история от
времето на второто даалийско нашествие, опожарило и опустошило Трявна. Имало
тогава една мома на име Кубра, която била настигната от двама даалийци, докато
се опитвала да избяга подир своите близки. Те искали да я вземат, за да се
„гаврят с нея, както с гевендиите си“. Момата се развикала и започнала да се
бори с тях, но напразно. Скоро дотичал „любовника й“ с брадва и повалил единия
от похитителите на земята. Кубра избягала, но любимият й бил заловен и убит на
място. Тогава тя облякла мъжки дрехи и заедно с другите мъже, обикаляла балкана,
за да преследва даалийците…
…………….
В следваща публикация ще Ви разкажа и историята
за „спасяването“ на Трявна от кърсердарите
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.