„Известно е от историята, че самото население е потърсило начин и средства да се охрани от золумаджиите кърджалии“ – пише Богомил Даскалов в книгата си „Кърджалии (даалии) в Трявна“ (1938 г). Не само „раята“, но и турското мирно население подпомагало тая организирана защита. В Добруджа, Тракия и Македония били сформирани „сборни отряди“ за преследване на кърджалиите. Командирът на македонските „волентири“ бил Дядо Никола от Поибрене, както и овчарят Дели Миндйо.
През 1802 г. кърджалиите минали Дунава и нападнали за втори
път Крайова, което „хвърлило в страх“ румънската столица Букурещ. Летописецът
на Трявна поп Йовчо не пропуснал да отбележи и това събитие:
„И тази есен преминаха дахалиите Дунава и се уплашиха
Букурешките болгари и терговци и прочии вси. Тогава се случи и наш отец дойде
въ Букурещ, и виде смущението убояса и стори да на доведе за Трявна 1802 защо
тогази обладаваше Терново русчуклийския ага трестеникли-оглу смаилъ-аа, който
беши страшен всем противним“.
Тръстениклията, когото според Б. Даскалов, поп Йовчо
погрешно именова Смаил-аа, участвал в отбраната на населението, като подхомагал
организирането на въоръжени отряди от местни българи и турци. Впоследствие те
се превърнали в лична армия на Тръстениклиогу Байрактар, „българският елемент
се изтиквал“, докато самите отряди се опитвали да нападнат Цариград под
воеводството на Байрактар Мустафа.
„Населението е било съгласно да плаща на наемни контра
шайки, които да преследват кърджалиите – тия отряди именно са кърсердарите,
които са бродели Търновско и не малко золуми са причинявали на християнското
население с пословичното „диш хак“ – (данък
за гдето са си изтрили зъбите при яденето). Тия албански по-вечето орди са се
пръстнали по селата в Търновско, заставяли са населението да ги храни, пои и да
дава квартири“ – пише още Б. Даскалов.
А когато кърджалии-даалии се „позагубили“ и не се
вестявали, търновските бейове искали да разпуснат тази войска. Килифарският бей
Шукри, който бил заклет враг на тревненския чорбаджия Генко и голям приятел на
началника на кърсердарите, „подсторил“ последните да дойдат в Трявна: „В тая
алтън Трявна, гдето хората нито данък плащат, нито нещо добро на Царщината
дават, са всички тревненци хайдути! Ето и кърсердарите до ден днешен в Трявна
стояли ли са? Залък хляб от тревненец дадено ли им е? Идете, и ако на оня
„Балкан Хайдуту – Чорбаджи Генко му дойдете дохак, ще ви кажа аферим!“
Чорбаджи Генко обаче, научил от приятели за кроежите и
заканите на Шукри бей и намеренията на кърсердарите и понеже се ползвал с
подкрепата на турската власт, лесно „наредил“ план за разправата си с тях.
Събрал той в конака тревненските чорбаджии и ги запознал с предстоящите
събития. Взели решение как ще се действа, ако кърсердарите дойдат в Трявна.
По съвет на по-старите чорбаджии решили, ако това се случи,
да „се заяви“ на кърсердарите, че Трявна е дала пет кесии пари (2500 гроша) на килифарския бей Шукри – „за дан към
кърсердарската охрана“, и че щом тия пари не са получени от кърсердарските
началници, значи са били задържани и „обсебени“ от килифарския бей. Тревненските
чорбаджии намерили и няколко разписки за „дадени частно пари“ на килифарския
бей срещу търговски сделки.
Чорбаджи Генко бил известен няколко часа по-рано за
идването на кърсердарите. Неговите момчета, водени от някой си Маню, били
скрити в Калето, готови да изпълнят заповедите на чорбаджията.
„След обед в един летен ден в Трявна влизат стотина
конника, които биват отведени на бивак в оградите под хълма „Михаилчевото“,
които от тогава са получили име и до сега „Турските огради“. Началниците на
кърсердарите били разквартирувани в частни къщи в Трявна“ – пише Б. Даскалов.
На следващия ден в конака се събрали всички чорбаджии и
кърсердарските началници. Тревненци заявили, че данъка към кърсердарската
охрана е бил събран от населението и предаден на килифарския бей, тъй като
според тогавашното административно деление Трявна се водела, като:
„Килифар-махлеси-Трявна“. Чорбаджиите показали и разписките от Шукри бей.
Кърсердарските началници останали с впечатлението, че Шукри
бей е злоупотребил с въпросните суми и, за да проверят това си съмнение,
изпратили заповед до него – да дойде лично в Трявна и да даде обяснения по
въпроса. Килифарският бей обаче не се отзовал на тази покана, а вместо това
наредил да пратят един чиновник, който отговарял за събирането на данъците от
тревненци.
Кърсердарите останали в Трявна три дни в очакване на Шукри
бей. След като той не се явил, те решили, че тревненци са прави и отпътували
през Балкана. Турският данъчен началник обаче, повикал чорбаджиите и ги
заставил да платят „някакви данъци“. Чорбаджи Генко, верен на буйния си нрав,
се възпротивил на този произвол.
„Тревненци са освободени от всякакви данъци – заявил той. –
даже наложения данък „хлябнина“, е отменен със султанско ираде. Няма право
царщината да събира от нас данък“.
Турският чиновник нагрубил чорбаджи Генко и заповядал на
заптиетата да го арестуват и вържат. „Озверен“ от тази кръвна обида, извадил
пищова си и застрелял на място турския чиновник.
Този инцидент „хвърлил в тревога“ тревненци. Полицията от
Търново се опитала да залови чорбаджията, но той бил „вече в неизвестност из
балканските колиби“. След известно време се „обадил“ от Южна България. По
силата на османския закон по онова време, престъпното деяние губи давност след
6 месеца. Затова и след изтичането на този срок чорбаджи Генко се появил отново
в Трявна. А убитият турски финансов чиновник бил пренесен и погребан в Дряново,
понеже в Трявна „турски гроб се не закопава“.
Подготви
Галина Иванова
| Тревненският конак |
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.