Видях някъде едно ковано конче, което повдига дъбовите цепеници в камината. Огънят го бе оксидирал, жаравата обгръщаше архаичното му великолепие. Завидях на майстора, зажалих за стародавните времена, когато с огъня и чука челяд се е хранила и име се е градило.
„Човекът е като семето в полето – въздъхнах на глас. –
Духне вятър… и няма го, и мястото му няма. Ей като тоя майстор, дето си е
оставил и душата, и сърцето. От него сигурно ни вест, ни кост…“.
- С него
и ракията си можеш да пиеш – изненада ме стопанинът и разля кафето от един
изключително хубав меден филджан: линията сякаш гонеше снагата на мома от
приказките. – И това е негова работа. Петьо Ковача. Работи в едно от ателиетата
зад старата църква.
Човек се залисва – не отидох веднага. На друго място се
запознах с Петър Девков – Даскала. На чаша, може би. Там ставаше въпрос за детската
душа.
- Всеки
си има нещо навитичко. От дяда ли, от бога ли… - разпалено обясняваше той. –
Стига да му намери дамара човек. Хората са нещо като металите: един е твърд
като чугун – пробива като клин, но, пази боже, да го чукнеш отстрани… Друг е
мек като бакър – гъне се, но може да изваеш от него каквото си искаш.
Взе да ме шашва със
сравненията си този г-н Девков… и изведнъж прозрях: няма начин Даскала да не е
и Ковача!
- Слушай,
ти ковач ли си, даскал ли си?
- И
едното, и другото съм. Даскал не е ли ковач?
Тука вече ми свали шапката. И
ме покани в работилницата си. Убедих се, че най-доброто кафе става на ковашкия
оджак. От глътка на глътка и от дума на дума – ето какво се избистри като
кратка биография:
Годините му са малко над
Христовата възраст /през 1991 г./. Роден е в. Морава, Великотърновско. Завършва
СПТУ по машиностроене в Павликени – специалист по ковачество. След това
завършва и Института за учители по практика в Габрово, специалност – също
ковачество. Сега /1991 г./ е нощен възпитател в с. Късовци и следобедите са
негови.
Сухи приказки, зад които
трябваше да се търси човек. Търся го този човек, ама усещам, че е хитър и се
изплъзва като мряна риба. Оставям го да работи и подпитвам оттук-оттам. Огънят
хвърля хитри сенки върху лицето му, чукът подрежда тегелите си като песен на
клепало, ковашките клещи извиват сецесионни завъртулки из въздуха… и на рогчето
на наковалнята се появява разлато джезве. От един нищо и никакъв сив бакърен
цилиндър. Почвам да питам как се прави шева, хваля му инструментите … и
откривам пукнатина в индийската му защита.
- Уважавам
примитивния инструмент – признава си той. – Работата сама си го иска, сама си
го намира. За мен остава сам да си го направя…
И ми показва невероятни
приспособления, от невероятно прозаични неща, които всеки от нас би изхвърлил.
- Хубаво,
инструментът си е инструмент, но нали си иска майстора? Навитичко ли е, дето
викаш, амбиция ли е?
- А бе,
може и да е амбиция. През 1975 г. видях една изложба на учителите – самодейци в
Търново. Рекох си: Петьо, те имат ръце и ти имаш ръце… И на Третия национален
събор на народното творчество в Копривщица вече спипах златния медал за ковано
желязо. Оттогава не пропускам ежегодните изложения в Орешака, участвам и в
международни изложби. Получавам поощрителни награди, станах член на задругата
на майсторите.
- Добре
де, ами тези джезвета, филджани, сахани…
- Ами и
те до майстора, дето казваш. Медникарството го учих при бай Петър Паунов в
Етъра. Цяла година. Аз, ако съм майстор, той е Баш Майстор. „Черни ръце, момче
– казваше ми – бял хляб“. Не може без зрънцето. Нали гледам и моя син. Учи в
Художественото училище в Трявна, резбар е, но го влече бакъра. Чука. Де формата
го води, де той нея. Така става, ако има любов. Аз му викам гъдел – от нищо
нещо да направиш. Пробвам технологии, уча се от практиката, бая му псувам,
въздишам… Може и някоя ракия да му перна. Тъй става.
- От
всеки циганин ковач не ставало, викат…
- Не
става. От бързаците не става. От алчните и злобните не става. Ти виждал ли си
грозна и злобна жена добре да готви? Фантазия трябва драги, усет.
- Фантазията
била детска дума…
- Може.
Детето може да закачи на сврака медал или да нарисува цвете да плаче. Затова
казвам, че човек трябва да е добър.
- Виждаш
ли го този занаят в бъдещето?
- Виждам
го. Хората имат нужда от топлина, от красота, от автентичност. Защото много
изкуствени неща направихме. Даже и изкуствени чаршии в Айтос, Асеновград… В
Трявна го имаме всичкото. Ако имаме умни хора – ще увардят чаршията и
занаятчиите. Щото, ако изпуснат питомното, сетне ще гонят Михаля. Нека си
спомним какво направи Лазар Донков, лека му пръст, в Етъра. Чаршията в Трявна
може да сипе пари утре, ако днес се инвестира. С хора, разбира се. Трявна ще я
оправят занаятите и мющериите. Красотата ще я оправи.
Каза ми, каквото искаше да ми каже Петър Девков. И като
Даскал, и като Ковач. Дано не гоним сетне Михаля.
Стоян Цонев
в. „Тревненски зов“, бр. 23/6 юни 1991 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.