Каден вечер /срещу Коледа/
Кадени вечери са три: срещу Коледа /24 декември/, срещу
Васил или Нова година /31 декември/ и срещу Богоявление /5 януари/. В тези
вечери в по-старите времена се извършвали много и разни обреди, но във времето,
което съм запомнил, много от обредите бяха напуснати, а се вършеше само това:
Каден вечер /24 декември/. Срещу Коледа се изнася един
голям пън, па се поставя на огнището; този пън ще гори цяла нощ – огънят не се
загася нея нощ. Слага се софрата /трапезата/ от рано и на нея се слагат
всичките ястия, които ще ядат. Всичките ястия са постни: боб, боб с арамея,
леща, ошав /сливи сушени или круши/, орехи и хляб. В по-старите времена правели
нарочно пита за тази вечер; в питата туряли пара сребърна, разчупвали я на толкова комати /части/, колкото души са
били в къщата и давали всекиму по един комат. Комуто се паднела парата, у него
биле късметя за будущата година; ако при разчупването на питата, парата
паднела, това било знак на нещастие – щяло да умре някой от тази къща през
годината. Когато стане време за вечерята, всички от къщи, даже и слугите, се
събират около софрата и прави и гологлави са заобикалват. На всяка гозба и на
питата има запалена по една вощеница /* свещ/. Най-старият
в къщи, бащата или дядата, захваща да чете молитвата за вечерята: „Во имя
отца…“, „Ядат убогии…“, „Рождество твое, Христе Боже наш…“ /тропарът на Рожд.
Христово/ и „Достойно есть…“ и с „Молитвами Святих отец…“ свършва молитвата.
Тогас най-стария зема ручката, в която има жара и тамян и прикадява първом към
иконите и после софрата. След това подава ручката на най-старата жена, която
отива с ручката и свещ в ръка, и прикадява всичките стаи, зимникя – с една реч
всичко. Като се върни от каденето жената, сядат на трапезата и захващат да
ядат. Когато се наядат всички, стават, исчита се молитва „Достойно есть…“ и
„Молитвами…“ и софрата се дига исцяло, без са се махне нещо от нея и се слага
на страна.
Сутринта отиват всички на църква; само слугинята остава,
ако има слугиня /в Трявна момичетата не ходят на черкова, освен когато ще се
комкуват /причестяват//. Като пусни църквата, връщат се всички у дома си и
сядат на снощи дигнатата софра и ядат останалите огриски от вечерта. Като
похапнат малко от снощната постна гозба, Бащата става, зема един дълъг прът,
нарочно за това приготвен, пъха го в куминя и ръгва попа с думите: „Хайде много
здрави, попе, и догодина с здравие!“. До това време, с.р., доде не се ръгне
попа, никой не смее да се облажи. Докато бащата „ръга попа“, майката раздига
паниците от снощната софра и изново нарежда софрата за ядене. На Коледа се
отговява с пиле-чорба, а не със свинско, след чорбата се слага кървавицата,
след нея яхния, направена от сладкий кокал /кокал и хрущял, който съединява
ребрата/, и най-после кибап – от меките рибици.
Щом се отговее на Коледа и тръгва Караконжо. Караконжо
ходи нощем до Бъдни вечер срещу Сурваки. Караконжо гони хората нощем и когато
хвани въсяда го и го кара да го носи цяла нощ, доде попеят петлите. Децата да
не ядат много свинско, особено тлъстата кървавица…, плашат ги с Караконжа.
Из ръкописа "История на Трявна" на
Христо Н. Даскалов (1843-1917 г.), чийто оригинал се съхранява във фонда на Националната
библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“, а негово дигитално копие пази и
Специализирания музей за резбарско и зографско изкуство в Трявна
* Снимката
е илюстративна
"Бъдни вечер", худ. Патрики Сандев (1881-1959)
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.