/История от с. Чакалите/
Цаньо Чакалев от село Чакалте. Син дочен панталон, сура
фанела, продънена на лактите, таке лилаво, станало сиво, космат; прегънат одве,
дребен. Стоеше на уличката, която просъхваше от снощния дъжд, като се чудеше
накъде да хване и за какво да се хване. И първото нещо, за което се хвана, бях
аз.
- Джамбазин ще знаеш, че е тоя, дето дава петстотин лева
гаранция и схожда хора да купуват и продават. Е това е. Извинявам се, че съм
стар човек. Унуката е добро момче. Имам друга, учи гимназия. Моята баба се
изпуща на дюшемето и аз тряба да ѝ шетам. Защото не знаеш в края на краищата
кой как ще преживее. Аз я уважавам и тряба да я гледам. Аз съм търгувал с
градинарите в Одес. Шест години, но там беше много отлично. Защото там нашите
българи бяха трудяещи. А русняците си посръбваха. Екатеринославска губерния.
Като отидоха там германците, мене ми направи впечакление, че това е
рискувателно много. И така излезе. А сега и нашите се усилиха много. Ама ако
нашия българин е в Русия и е много, ще залее целия свет с продукти. Голема
земя, ептен големо плодородие. Една шепа народ сме, а гледай... Ама русняците
са рискувателни. Раз меня мат парадила, раз памират!... Има там едни русняци
като нашите шопи, а в Одес идат хора интелигенти, русняци, евреи и сякакви. А
унуката отиде войник, учи се да кара камион и от казармата му дали отпуск,
защото направил едно добро впечакление. Направил една желязна врата. Ще я
направя, казва. Не мож бе, Цанко, само ще ми развалиш матрияла. Не, ще я
направя! От часовите взел матриял, което не е много пътно. Като почва вратата от
сутринта - до вечерта закача вратата. Направил я и я закачил. Цаньо да излезе
40 крачки напред! Другари, Цаньо е направил врата и други разни работи. Аз го
имам за най-спохватливия и способен. Един месец отпуска!...
- Дядо Цаньо, оди ли бре за ляб снощи? - пита човек, който
се подава от един вратник.
- Не съм одил, по причина на големия дъжд... А друго момче
се учи в града пет години, да стане началник в работилницата. Най ми е трудно,
вика, деде, езиците и задачите словом. За какво излязох аз? Забравих... А.
Всяка сутрин си правя закуска попара, ляб, сирене, малко масълце - и туй ми е
закуската мене... Излязох преди револуцията, от девета година съм там. С
евреите ставаха често револуции. Русняците са ора рискувателни. Мене ми казваше
един капетан за войната у България, турската война. Ние, казва, сме правили
могили от трупове и пак - перьод и перьод!... Едни се казват казакѝ, а други се
казват мужакѝ. На казака, като му се роди момче, дават му десет десетини земя.
Като се уволни, дават му коня и снаряжението цялото. Ама като стане револуция
или война, казака получава телеграма, качва коня и тръгва. Там имат една ракия
от ръж, знаеш колко убава става. Идат на будката и треперят. Пие една, пие две.
Има една риза, дига я нагоре през гърди и вика: прадаю!... А пък евреите - и те
мамата си тракат. Ще намериш у сяко село пе-шест евреи, ама облечени екстра. В
Одес евреи - най-търговци ора. Като стане бунт в Одес срещу евреите, евреина
стреля с парабел, ама се навел надоле, да не гледа. Що не е служил в казарма, затова.
Снощи дъжд, ама пак ще вали - хапят мухите. А руснакините здраво държат мъжете.
Аз трябаше там да остана. Аз си додох тук зарад войната. Бях редник и бяхме
оградени от сърбите. Аз гледам калоните на противника, офицерите избягаха и
викам: господа, аз командувам ротата, мерник шестотин!... Ама майка ми ми дала
едно ризниче, куршумите пищят, а мене куршум ме не лови. И тука на едното бедро
като ме удари едно нещо и ме запали, паднах, ама скочих пак. Това на Голо
бърдо. Един кон се откачи от другите, та връз мене. И дойде един заповед: кой
може да отстъпи - да отстъпи! Що ще додат сърбите. Душа мила. И отстъпихме. Аз
съм действал, защитавал съм Отечеството, не съм бил само аз, ама и аз съм бил.
На бабата ѝ подлагам мушамата, а тя не гледа мушамата, ами се изпуща на
дюшемето, аз ѝ укам, а тя и не разбира даже. Та не знам дали не може у
болница...
...Чакалте. Явор в дъното на дерето. Чешма. Забранява се
миянето и прането в коритата. 1928. Поток слиза отгоре. Бълбукат чешмата и
потокът. Тук се раждат води. Зелени градини, поляни, тихо. Чешмата е като
резервоарче, капакът счупен и паднал на дъното, дето има парцал, и една жаба
умряла. Увиснали от плод сливи, бели къщи, електрически стълбове, каменни
дувари. Потокът минава през пътя и се плъзга по камъка надолу.
...Талазите се разстилат от балкана на север все по-ниски.
Бърдо - падина, бърдо - падина. На последното бърдо е Бърденте, татък зад
Чакалте, през ливадите и отдавна узрелите ниви, плувнали в жегата, която се
усилва и трепти. А през ливадите, по преките пътеки край нивите, терка ситно и
спорно едно магаре, понесло на гърба си дребен космат старец със сура фанела и
сиво таке. Бързах да го стигна и не можах. Стигнах го чак при бърденското
магазинче, оримака. Магарето вече вързано за плета, а старецът вътре в
магазинчето, разтворил дисагите и сипва вътре: домати, краставици, рибени
консерви, хляб и други насъщни потреби - всичко по двойно; и едното слага в
едните дисаги, другото в другите. После пита за цената на всичко. Оримакчийката
вика, докато се разбере с него, защото старецът не-дочува. Беше старецът от
Чакалте, дядо Цаньо. Дядо Цаньо, ще пиеш ли една бирица? А, благодарим,
отвръща, не съм закусувал, та не моя сега. Благодарим... И излиза. Не ме позна.
Бърденте е на бърдото на хълма, но има много вода и е чудно
отде се взема толкова много вода на това високо място. Извори и поточета отвред
чучурикат между пръснатите къщи е големи дворове и зелени градини. От бърдото
се отваря гледка на север, дето бяхме с дядо Даскал онзи ден. Отсреща, на
припека - колиби, зад рътлинката - други колиби, срещу дола от изток - още две.
Деретата се събират с други малки дерета, правят голям дол и в най-стръмната
урва на тоя дол е колиби Урвата, но самите колиби не се виждат.
(Следва)
Из книгата „Кукувица кука“ от Георги Божинов,
1980 г. /второ, преработено и допълнено издание 2016 г./

 
 
 
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.