Дядо поп /поп Димитър Кънчов/ бил баща на 21 деца. Най-големият му син Йонко е моят дядо, пише в книгата си „Светлини и сенки“ /1985 г./ неговата внучка - оперната певица Надя Афеян /1917-2000 г./. Йонко поп Димитров е роден в Трявна през 1840 г. /* 1842 г./ и починал през 1919 г. Още от малък той учил при баща си иконопиство, а също и при кръстника си Йоаникий поп Витанов, един от видните представители на Витановия зографски род. Той работил дълги години, кръстосвайки България по всички краища. Оставил много хубави икони в църквата на с. Марково, а в Трявна, в „Св. Георги“ рисувал стенописи заедно с моя баща – Иван Йонков. Работил на различни места в Търновско, Габровско, Добруджа, Влашко, във Варна, Русе и др. Бил много кротък, мил човек с хубав глас, обичан и уважаван от всички. Такъв го описва и Димо Казасов в една от своите книги *. Той добре познавал семейството на дядо, тъй като известно време живял у тях, когато бил ученик в Русе. По това време дядо имал много поръчки в този град и цялото семейство живели там няколко години.
Спомням си баба Наца /Наца Цанкова Петкова (1854-1924)/, макар и смътно. Бях на шест години,
когато тя почина. Но отделни моменти са се врязали дълбоко в паметта ми… Ето я
седнала на одъра, застлан с шарена черга и тревненски възглавници в бяло и
червено. На прозореца аленеят саксии с мушкато, а босилекът разнася свеж
аромат… Сложила върху коленете си недовършена икона, която й служи за писалищна
маса, тя пише. Погледът й е унесен в мисли по децата и внуците, пръснати на
различни страни. Баба беше много интелигентна жена. Всяка българска или
преводна книга тя поглъщаше жадно. Още от съвсем малка била позната като
най-редовната посетителка на читалището. Поради умните съвети, които давала, а
наричали „адвоката“ на Трявна. Още едно прозвище имала – „чучулигата“, защото
пеела много хубаво. Тя шетала из къщи с песни на уста. Хората по улицата се
спирали, за да я слушат. Тя родила 18 деца, някои от които умрели малки, но
изгледала 12 сина и дъщери и две внучета – сираци. Семейството на баба и дядо
било много здраво сплотено. Всички си помагали един другиму. Когато чичо ми Димитър
/* р. 1873 г./ следвал
инженерство в Швейцария, дядо и тати рисували по църкви и манастири, за да
плащат издръжката му. Когато той завършил поел издръжката на баща ми /* художникът Иван Йонков (1875-1958 г.)/. Тати записал рисувателното училище,
което по-късно прераснало в академия. Те двамата помагали на третия си брат
Стефан /* 1878-1908 г./ да
следва също в Швейцария, но той загинал много млад. Братята помагали и на
сестрите си да завършат учителския институт в София, също и на децата на двете
си покойни сестри – Симеон следвал в Дрезден, а Ружа в София.
Ние, децата, много обичахме баба Наца. Тя ни глезеше,
правеше ни сутрин попара с препечен хляб и орехи, месеше баници и млинчета. За
нас винаги имаше скътани бонбони и други лакомства. А колко беше сладкодумна,
какви чудни приказки ни разказваше! За змейове, за турци и хайдути, за
болярката Божана, която избягала от турците и се заселила около Трявна (селото Боженци носи нейното име). Ние с братчето ми Мишо я слушахме
ненаситно, а брат ми Йонко предпочиташе своето място на една слива в двора,
където между клоните си беше устроил удобно местенце. Там той четеше Майн Рид.
Колко хубаво играехме на двора под сенките на старите ябълки и сливи! Как
чудесно миришеше къщата на чистота, дърво, восък, плодове и сушени билки! И
сега, след толкова години, като че ли все още чувствам техния аромат.
Последният път, когато посетихме баба, тя подари на мен и Мишо една кошничка,
покрита с шарена кърпа. Погледна ни с хитра усмивка и, когато открихме
кошничката, о, радост! Вътре имаше две малки снежнобели зайчета с червени
очички. И сега все още виждам светлината на фенера, който беше запалила, когато
ни изпращаше на гарата. Тя вървеше из смълчаните улици, уловила малката ръчичка
на Мишо… Влакът бавно се изтегли, а ние все още виждахме светлината на нейния
фенер, която бавно се стапяше в нощта… Това е последният ми спомен от нея.
Една от лелите ми Райна /1883-1900 г./, пеела много хубаво
и й казвали „славеят“. Но коварна болест отнела живота й едва на 17 години.
Така „славеят“ замлъкнал. Замлъкнала завинаги и „чучулигата“…
Из книгата на Надя Афеян „Светлини и сенки“
/1985 г./
Подготви
Галина Иванова
* Бел.
Г. Иванова – А ето какво споделя Димо Казасов в книгата си „Срещи, случки,
размисъл“ /1971 г./ за зографа Йонко поп Димитров:
„Издънка на стара тревненска зографска фамилия,
дядо Йонко в края на миналия век се пресели в Русе, за да изучи шестте си
дъщери, тримата си сина и единия си внук, останал кръгъл сирак. Към неговото
12-членно семейство се присъединихме като пансионери аз и народният учител
Никола Христов от Трявна.
Занаятът на дядо Йонко процъфтяваше, тъй като в
Русенско се строяха много черкви от българите, заместили емигриралите турци.
Със своята четка старият зограф можа да изучи дъщерите си в гимназията, единия
си син /* Димитър
?/ в Швейцария, вторият /Иван Йонков/ във Висшето рисувално училище и третият в
Университета /*Стефан/.
Известната оперна певица Надя Афеян е дъщеря на средния му син Иван,
дългогодишен гимназиален учител по рисуване във Варна.
Семейството на дядо Йонко живееше под наем в
голяма турска къща от 7 стаи и кухня, разположена в средата на обширен двор. На
трапезата, която се слагаше ту в широкия коридор на първия етаж, ту под сянката
на старата зарзала, сядахме в точно определен час 14 души.
Баба Йонковица /Наца/ готвеше, а дъщерите й
помагаха. Прислуга нямаше. Как готвеше и как се справяше с вълчия апетит на тая
дружина не знам, но помня и до днес вкусните й ястия, които ние варварски
унищожавахме. Баба Наца беше енергична, разпоредителна и деспотична жена.
Всички й се покоряваха. Тя не търпеше безредието и непослушанието. Дъщерите си
командуваше не с думи, а с очи.
В отличие от нея дядо Йонко, висок, строен и
красив мъж, беше тих, мълчалив и свит човек. Строгите думи и високият тон му
бяха непознати. Никога не се караше. Всякога се молеше. Винаги говореше
гальовно, с ласкаещ слуха глас. Той разполагаше с една обширна, изложена на
север стая, в която се намираха боите, четките и наредените около стените
завършени и незавършени икони. Работеше седнал, с кръстосани нозе върху една
тънка възглавница. Почваше след закуската, прекъсваше за обеда и приключваше при
свечеряване.
И сега го виждам как, обърнат на изток,
произнася своята утринна молитва, как се кланя пред окачената на стената икона
и как почва своята работа. Бях едва 16-годишен и при това безбожник и нямах
никакво отношение към изобразителното изкуство, а още по-малко към
иконописното. Изкуствоведите, които проучват нашата иконописна живопис, нека
имат предвид, че в построените след 1900 г. черкви в Русенско, иконите са
излезли изпод четката на Йонко поп Димитров от Трявна“.
** В
книгата си „Зографи от Трявна“ /2013 г./, Люба Цанева пише, че зографа Йонко
поп Димитров, който бил добър образописец,
носи името на прочутия си кръстник Йонко Попвитанов и първоначално учи
занаята при него. След смъртта му продължава да работи при баща си, а след това
и самостоятелно. При по-големи поръчки, той търси помощници от други зографски
фамилии. Така например, във врачанската църква „Възнесение“, работи заедно с
Венко Калчов, а при някои от поръчките му в Тревненско /Стоките, Каломен,
Нейковци/ - с Ангел Симеонов. Когато пораства синът му Иван Йонков, работи с
него. През 1893 г. двамата рисуват стенописи в църквата „Св. Георги“ в Трявна.
Йонко Попдимитров работи в Златарица, Търновско, Шабла и Красен, Добричко, а
също така и във Влашко /с. Вранино/. В края на XIX в. се преселва в Русе.
![]() |
| Йонко поп Димитров Худ. Иван Йонков Снимка: СМРЗИ - Трявна |
![]() |
| Св. Богородица Царица на трон, 1866 г., Йонко Попдимитров Снимката е от книгата "Зографи от Трявна" /2013 г./, Люба Цанева НМБИИ - София |
![]() |
| Икона на Исус Христос от църквата "Св. Троица" в с. Конаре, зографисана от Иванчо Кънчов и Йонко Поп Димитров, 1878 г. Снимка: Люба Цанева |



Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.