През 1803 г. заможният тревненски търговец Христо Даскалов с eдин от синовете си предприема продължително пътешествие до Ерусалим, както го е документирал летописецът поп Йовчо. Пак той съобщава: ”И дойде си х. Христо от Йерусалим в понеделник на „Света Троица”. Денят е 13 юни 1804 г.
Скоро след завръщането си от поклонение на Божи гроб и
светите места, Христо Даскалов започва да строи къща за двама от синовете си –
за
най–големия, хаджи Кънчо и най-малкия – Никифор. Самият
той живеел в друг, много по-голям дом, намиращ се в същия двор до реката, който е съборен преди
Освобождението. След смъртта на х. Кънчо Даскалов, делът му наследяват неговите
деца – д-р Христо Даскалов и сестрите му Бонка и Недка. По-късно е откупен от
брат му Никифор Даскалов и наследен от единственият му син Христо Даскалов, а след
смъртта му през 1917 г. – от сина му Богомил Даскалов.
В богатия архив на Б. Даскалов намираме интересни и малко известни факти от историята
на Даскаловата къща.
Появилата се през 1837 г. чумна епидемия, за която се
споменава в много приписки и летописни бележки, принуждава голяма част от
населението да напусне родните си места. По-имотните се пръскат из селата в
Балкана. Между бегълците е и Търновския войвода /висш административен
управител/, който идва със семейството си в Трявна. В летописа на поп Койчо
Икономов, брат на летописеца поп Йовчо, намираме записано: ”1837 юнiя разбяга са Търново от
чумата и войводата Дервиш бей и сина му Ваит бей с жените си сидяха на наше
село в горната махала у Цанювата Генкува къща и сичките му деца и харема му в
хаджи Христовата къща, и си отидоха през коледни пости на декемврия 18 на
Търново. Тогази умряха многу хора и епископа Йосиф умря в Търновската
митрополия”.
Известно е, че за разпространението на чумата е
допринасяло и самото турско население, затова записаното от летописеца е твърде
любопитно. За разлика от българите, които напускали селищата, в които
живеят, мюсюлманите възприемали
епидемията като Божия даденост, от която не трябвало да бягат. Те вярвали, че
покосените от смъртоносната зараза са „избрани от Аллах” и след смъртта си ще
влязат в рая, наравно със загиналите на бойното поле. Така с фанатично
хладнокръвие посрещали чумата, която ги съсипвала. Дервиш бей обаче пренебрегва
каноните на мохамеданската религия и фанатизма на своите сънародници. По
примера на българите той бяга от Търново, за да се спаси от „великия мор”. А
тази епидемия, известна като” третото чумаво” взема изключително много жертви,
като най-засегнати са били местата с мюсюлманско население.
Друго събитие, белязало историята на Даскаловата къща, е
въстанието на Капитан дядо Никола. На 2 август 1856 г. в Трявна е донесена
главата на войводата, убит в колиби Дончевци. От Шумен е изпратена войскова част
от 48 човека за потушаване на въстанието, а Даскаловата къща превърната в
казарма. Турските войници остават повече от месец на квартира, а на една от
гредите на тежката дъбова порта дълги години е стоял надпис на турски: ”Втора
рота от втора дружина”. Пробивите от стрелба с пушки по нея и триметровите
дувари, прорязани с бойници за отбрана са били свидетелство за някогашните
размирни времена.
Къщата е свързана и с редица исторически личности. През 1871 г. тук идват
Васил Левски и Ангел Кънчев, през същата година в нея гостува унгарският
пътешественик и етнограф Феликс Каниц. През зимата на 1877 г. в една от
стаите е
разквартируван щаба на руския
генерал Святополк Мирски.
В началото на 20 в., когато Даскаловата къща добива
известност, тя привлича вниманието на редица художници, архитекти, хора на
изкуството, политици и др. Сред стотиците посетители, дошли да видят прочутите
резбовани тавани е Иван Вазов. Малко преди смъртта си през 1921 г., поетът
посещава Трявна, а стопанинът Богомил Даскалов с изключителна любезност посреща
своя гост. За това посещение Даскалов пише: ”Седнах
на балкона в очакване и развълнуван. Голямата ни врата се разтвори и стройната
фигура на поета бавно и величествено пристъпи прага. Изкачи се по стълбите,
посрещнах го и с няколко думи го поканих в приемната стая. Весел, шеготворец,
енергичен бе тоя в напреднала възраст вече мъж. По тревненски обичай поднесе се
на гостите сладко от малини, сливовица и плодове. Вазов през цялото време
участваше в шегите, пускаше духовитости и със задоволство гледаше на ефекта им”.
Поетът живо се интересува от миналото на градеца, от бита и традициите на
тревненци, любува се на изящната дърворезба. Когато научава, че само главният
майстор е получавал надница от 3 гроша, а всички останали работници - от 2 до
100 пари, духовито отбелязва: ”Затова е
безценно старобългарското ни изкуство!”. Накрая Даскалов му поднася
възпоменателната книга, в която гостът скромно се подписва: „Ив. Вазов –
Сопотъ”. „По много неща Трявна ми напомня
Сопот, споделя поетът, и съжалявам, че по-рано не съм могъл да дойда тук,
особено лете”. На въпроса, защо слага на Сопот „ ер голям”, Вазов усмихнато
отговаря:
”Ръка,
свикнала 50 години да пише така.., пък и защо малкия Сопот да не носи един
голям ер”.
И днес Даскаловата къща с прочутите тревненски слънца
продължава да привлича вниманието и интереса на всички, които посещават Трявна,
превърнала се в един от символите на града.
Лидия Горанова
Специализиран музей за резбарско и зографско изкуство -
Трявна
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.