Вече над 200 години къщата на Лазар Нотев е впила дървената си снага в канарата над Стайновската спирка, пише дългогодишният уредник в Специализирания музей за резбарско и зографско изкуство Катя Николова в една своя статия от преди повече от 30 години. Строена в размирни времена, тя е приютявала много поколения на жилав род балканджии. И сега, запълнено с натурии, стои скривалището й – ням свидетел на драматични събития и обикновени човешки съдби.
Било по Петровден. Минали няколко турски разбойници.
Сварили вкъщи само старата, почти стогодишна баба Неда. Креснали й да дава
жълтиците, взели да ровят и тършуват навсякъде, но нищо. Тогава един от
разбойниците грабнал почти примрялата от страх малка суха бабичка, сложил я да
седне на нажежената до червено пиростия. Жълтици така и така не получил, защото
от голо риза не можеш взе.
Старата къща запомнила и братушките по време на
Освобождението. Те се били разположили долу, край реката, до воденицата.
Някогашните обитатели слушали от майките и бащите си как посрещнали руснаците в
къщи. Гостили ги, доколкото им позволила сиромашката трапеза, дали им топла вода
да се изперат. Зимата била тежка, мразовита.
И след Освобождението продължили да живеят в старата къща
хора обикновени – земеделци, дюлгери, миньори. Немотията подгонила някои от тях
в полето. Отишли там, задомили се за богати моми, замогнали се. Останал в
Стайновци само дядо Марко с голямата си женска челяд – човек строг и
трудолюбив. Изкарвал хляба си като работник по жп линията, обичал да си
посръбва. Казват, че заболял тежко от туберкулоза, съвсем го отписали, но решен
на всичко – преселил се в кошарата при овцете. Живял и спал там, пил мляко… и
като по чудо оздравял. Дъщерите му се пръснали слугини по градищата. Останала
само малката, гърбавичка и болнава близначка. Като дете, както и да е, по не се
забелязвало, но когато връстниците й се замомили – не смеела нито да се
нагизди, нито на хоро да отиде с момите и ергените. Креяла, креяла, докато един
ден, вече шестнадесетгодишна, се простила с живота. Никой не може да каже дали
се е надявала на някакво изцеление и чудо, или пък е чакала смъртта като избавление
от тежката орис.
В старата къща като стожер се задържала баба Славка,
завърнала се от слугинство и довела зет от Кръстецките мини. Уредна и грижовна
стопанка, гостоприемна домакиня, у нея винаги се намираше всичко. Ще дойде гост
– и на масата за миг ще се появи и баница, и пилешка чорбица, и блага приказка
ще чуеш. Пословично е трудолюбието, и нейното, и на мъжа й дядо Дако. Приютили
в приземието на къщата си стопанските волове, те ги хранеха и гледаха като
свои. Трудеха се тихо и скромно по блоковете и градините. Дребничкият,
невзрачен човечец с безкрайна упоритост укрепваше с дуварчета на тераски лъките
край реката, мъчеше се да отнеме от пустошта някое късче земя. Той се
ръководеше от простата житейска философия – „Работи, за да имаш!“. Баба Славка –
оправна, делова – командваше и въртеше къщата, но никога не прекършваше хатъра
на мъжа си. Винаги подчертаваше: „Така каза Дако, така ще е!“.
Само една мъка имаха тези хора – нямаха си рожби. Учудва ме
това, че за разлика от повечето бездетни семейства, те бяха щедри към хората.
И сега, когато отида в тази къща, за някогашните й стопани
ми напомнят някои градски дреболии, подарени на баба Славка от господарите й,
когато им е слугувала – фина фаянсова чашка, стъклени корупчета, купички за
сладко и чинийки. Страниците на стария домашен стан висят самотно на стената
под стряхата. Край кучешката колиба се търкаля оръфана от работа и ръжда
миньорска лопата. Няма я само вкопаната в земята стара войнишка каска, в която
кокошките пиеха вода.
Къщата на баба Славка и дядо Дако, като една от най-старите
в Тревненско, е обект на внимание от страна на архитекти и други специалисти.
Много от тях идваха, гледаха я, описваха, мериха и заснемаха планове. Нейната
снимка се намира в монографиите за възрожденска архитектура. Наследниците я
поддържат добре. Все още има живинка в нея – кучето на двора, зайците, овцете.
Има и чешма на двора. Мушкатата под стряхата цъфтят като някога. Харманът,
заграден с телена мрежа, е превърнат в градина. Тук-там се мярка по някой
пластмасов съд. Старите пезули над камината са закрити с ненужни басмени
завески. Черни панаирджийски възглавници на ярки макове са се натрапили на
старите миндери. Насечени са раклите и хамбарите, съхранявали няколко века
зърното за изхранване на редица поколения.
Такава е съдбата на стотици стари къщи от тревненските
села, причислени към т.н. „селища със затихващи функции“. Изоставени или
временно обитавани през лятото, те са се сгушили унило сред обраслите с повет и
коприва дворове или сред добре поддържани градинки, запазили все още следите на
някогашните си обитатели.
*Снимката
и плана на къщата на Лазар Нотев /а не Матев/ от тогавашните колиби Стайновци,
Тревненско, строена по сведения на собствениците в началото на 18 век, са
публикувани в изданието „Българската къща през епохата на Възраждането“ от
проф. арх. Тодор Златев, 1955 г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.