4 май - събота’57
Върнал съм се от Трявна и му нося записките за
Тревненското въстание от Цаню Захариев. Възбудата от разкошното пролетно
пътуване е още на лицето ми. А и от трагичните страници, в които ослепелият
иконописец съобщава как българи ловили българи. Разговорът потегля нататък —
към предателството и смисъла на жертвата. Бешков се е вкопчил за края на
масата, наклонил се е към мен и говори напрегнато:
- Жертвата е наивно нещо. Тъкмо наивитетът я озарява с
красота. Жертвата не изкушава хитреца - неговите неподражаеми способности са в
ползването на едно извоювано дело. И все пак -колкото крачки е направил този
свят, направил ги е чрез наивниците, чрез фантазьорите. Та ако е с всичкия си,
човек тръгва ли през тоя търнак, и то бос?… Бунтовниците победиха само със
своята вяра, синовност и пълно отсъствие на чувство за съотношение. А нямаха
елементарна представа за материалната сила на страшната империя Турция. Те дори
и за себе си нямаха реална представа, защото тя се изгражда чрез дистанциите,
съпоставките и логическите построения. Та тези, които се жертвуват са
емоционална субстанция. Изобщо - всички бунтовници боравят с по-други мерки. Те
нямат действителен усет за веществените сили, за изхода на битката. В това се
състои главното им нещастие и великата им сила. Туй е парадоксът на всеки бунт.
Левски за мене винаги е бил най-ясната загадка. Той
имаше съвсем различен морал от турците. Българите, с морал на турци, станаха
техни съюзници. Господи, от какви тъмни подмоли, отде се взе това черно
предателство, това ибрикчийство за едно „аферим“!… Нещо фатално се е разрушило
в нас — разрушило се е непоправимо… Аз съм сигурен, че Левски се е борил за
една България, която преди всичко да не бъде Турция. По изповедание Левски бе
българин — по̀ българин дори от един Ботев, у когото политиката доминира над нравствения възглед. Левски
говори за политическо управление на България, за република, а казва: „Чиста и
свята“! Това не е политическа, а морална мярка. Ти знаеш ли, че Левски е
поправял Ботев? В своето тефтерче той е преписал „На прощаване“ така: „Аз вече
пушка нарамих и на глас тичам свободен“! Не народен, а свободен. Ти следва да
се досетиш какво значи това! Жалко, че никой не го обнародва и не разтълкува
тази поправка.
Питам го:
- Как се пробуди в Левски този усет?
- Монахът! — натъртва Бешков. - Левски и Паисий са едно
и също нещо, замесени са от едно и също тесто. Нито единият, нито другият са
мислили за политическите граници на България. Това е борба с по-друг хастар.
Левски излиза от песента, словото и нравствената завършеност на българина. Той
и никой друг не е наричан Апостолът! Това е най-внушителният му паметник.
Левски е върхът, до който ние стигнахме като народ в историческия си път…
Бешков мълчи и продължава:
- Тук дядо ти Илия ще ти каже нещо друго. Запомни го и
го премисли!… Най-възвишеният момент от борбата ни с турците започва от
българската жена - майка и девица. Никоя от тях не се поддаде и не влезе в
съпружество с турчин. Тук не става дума за отделните случаи, при които в човека
всичко рухва и разпадът го прекършва. Българките се хвърляха в пропасти и
редяха песен след песен за вярност. И опазиха гордото си съзнание, че турската
плът като физиологически и морален порядък е несъответствуваща на българската.
Те не предпочетоха агалъка пред бедността, охолството и чуждия тям живот - пред
смъртта. Чак като видяха това, мъжете се размърдаха и тръгнаха да изпълнят туй,
към което първи го подтикнаха жените. За това те бяха задължени от жените по
най-неотменим начин. Жената винаги е осмисляла подвига на мъжа, както и няма
кой друг да оплаче, изпее или огласи жертвата на мъжа - освен жената!… Левски,
който беше се лишил от жена, бранеше фанатично каузата на българката. Защото с
гения си беше доловил съдбовната същина на нейното присъствие в битието на
нацията!
Откъс от „До съмнало“ (разговори с Илия Бешков“),
1957 г., автор – Станислав Сивриев
Илюстрация: „Свободна България“, 1879 г., худ.
Георги Данчов - Зографина

Няма коментари:
Публикуване на коментар
Забележка: Само членове на този блог могат да публикуват коментари.